Friday, December 2, 2011

Cara-cara Membuat Kek Batik

Assalamualaikum...

     Setelah sekian lama saya tak share something dekat blog nie, jadi hari ini nak bagi korang semua satu resipi... hehe... Sebenarnya kalau taip dekat Google pun boleh dapat kan..? Tapi tak pe, saya tetap nak tulis jugak. Sebelum tu, saya nak story sikit... Dulu saya pernah suruh ibu saya buatkan kek batik nie lah. Mula-mula tu ibu saya suruh carikan resipi dia. Pastu saya pun search lah Mr. Google dan salin resipi dia... Punyalah semangat masa tu nak buat. Bila saya suruh ibu saya buat, ibu kata nanti sekarang nie tengah sibuk... Jadi saya tunggulah dengan penuh sabar... selalu jugaklah saya tanya ibu saya bila nak buat..? Tapi ibu senyap je bila saya tanya... Masa tu rasa sedih sangat.. ye la dah kempunan nak makan... sampaikan saya menangis sebab ibu tak nak buatkan... hehe... Macam budak-budak kan..?

     Tapi kalau korang di tempat saya, korang akan rasa apa yang saya... Sedih, kecewa dan terluka... Nie pun semalam baru je nangis sebab terasa dengan ibu... Mungkin sebagai anak kita tak patut terasa dengan ibu kita sendiri... tapi entahlah kata-kata ibu tu macam saya nie selalu susahkan ibu pulak... Ya... mungkin saya nie anak yang selalu menyusahkan tapi saya kesunyian... saya selalu duduk dekat rumah sorang-sorang.... Ibu dengan ayah selalu je sibuk. Hujung minggu pun sibuk jugak... Hmmm... ok.. dah lah... mana resipinya..? Asyik bercerita je dari tadi... hehe... Maaf ye... Ok sekarang pergi ambil pen dengan kertas kalau nak salin resipi nie...

- Satu bungkus biskut Marie atau ikut suka korang nak letak banyak mana
- Setengah buku butter
- 2 biji telur
- 1 cawan serbuk koko
- Setengah cawan milo
- 3/4 cawan air
- Setengah cawan gula
- Setengah atau lebih susu cair (kalau tak nak letak pun tak pe)

Cara Membuatnya

1. Mula-mula patahkan biskut marie.
2. Masukkan milo, serbuk koko, air dan gula ke dalam kuali atau periuk. (tapi saya guna kuali)
3. Kacau bahan-bahan tersebut sehingga sebati dan masukkan pula butter.
4. Selepas butter tu dah cair, masukkan pula telur.
5. Kacaukan kesemua bahan-bahan tersebut dan biarkan untuk seketika.
6. Kemudian padamkan api dan masukkan biskut yang siap dipatahkan tadi. (gaulkan ok)
7. Masukkan ke dalam loyang dan tekan-tekan supaya padat.
8. Akhir sekali, simpan kek tadi dalam peti sejuk dan bila dah siap bolehlah hidangkannya.

     Saya dah buat... Korang bila lagi..? Selasa lepas saya ada buat dengan sepupu saya pada waktu malam. Esoknya, kek batik yang kitorang buat tu terus habis... Licin... Sepupu-sepupu saya yang kecik tu cakap sedap... hehehe... Nanti saya nak buat lagi... kali nie nak tangkap gambar pulak dan masukkan dalam blog. Hari tu tak sempat nak tangkap gambar...



0 comments:

Post a Comment